fredag den 24. august 2012

Fridage

Endelig kunne vi køre lidt hjemmefra. Målet var Århus og Norsminde. Der blev bestilt overnatning på kroen (B&B) og så ellers afsted. Vi startede dagen med et besøg i den gamle by i Århus. Der er så hyggeligt og vik både set den "gamle" del af byen og den nyere fra 70´erne. En spændende tidsrejse. Vi fik også en tur i hestevogn gennem byen. Godt den var affjedret, for brosten er nu engang ujævne. Jeg måtte selvfølgelig kigge nærmere på uldspinderiet og stampemøllen.

På kroen i Norsminde fik vi tildelt et B&B værelse og fik os indkvarteret. Aftensmaden indtog vi i kroens Brasserie. Maden var rigtig lækker (men lidt dyr) og vi nød den gode og afslappede stemning i lokalet. Godt mætte besluttede vi at gå en tur til Ajstrup Strand. En tur jeg husker fra min barndom, når vi var på besøg hos min bedstefar. Så kunne vi gå den vej for at komme til kusiner og fætter på besøg. På havnen lå dengang et fiskehus med store panoramavinduer (set med barneøjne) og inde bag ruderne kunne vi så se hummere og fisk svømme rundt. Fiskehuset ligger der stadig, men i en nyere bygning og uden de store vinduer.
Men hyggeligt var det at se barndomsminderne igen. Sjovt hvordan små oplevelser kan fæstne sig i et barnesind. Da vi kørte over Ajstrup, genkendte jeg straks alle de skarpe sving undervejs til købmanden. Når vi kørte med bedstefar forgik det i hans kabinescooter. Godt der ikke var den trafik dengang, for vejene er smalle. Igår kørte vi så en tur til Århus igen. Vi ville ind i byen og kigge. Vi var enige om at den er betydeligt hyggeligere og smukkere end KBH, selvom den er en af de store byer i landet. Jeg nåede ind forbi Fandango og fik en kit med til et Tine sjal. En smuk og velassorteret butik, ikke langt fra hovedstrøget i byen.

På vejen hjemad tog vi en pause fra myldretrafikken, ved at dreje af ved Ejer Bavnehøj. Det er sådan et smukt sted at koble lidt af.

1. Ih, hvor sjovt, at du har været en tur i Norsminde. Jeg vil altid have et ganske særligt forhold til den lille, charmerende havneby. Så du vores, gamle hus? Det er jo helt forandret - og står som fint og nyt nu :) og bedstefars (se!! jeg skrev IKKE morfar ;D ) hus er også helt forandret. Sjovt som alting er krympet med årene, ikke :)

Hyggelige billeder, du har taget.

Knus Jytte :)

2. Det lyder som en rigtig hyggelig tur, Kis :-)

Knus

3. Hej igen Kis :)

1000 tak for de søde ord om mine kort!! Du spurgte, om jeg sælger af dem. Det gør jeg da :) Ikke så meget, så jeg tjener på dem .. de fleste kort bliver brugt til eget forbrug og givet væk til velgørende formål, men lidt salg er der da - og så bliver pengene straks omsat til flere materialer :)